Työelämätiistai: Lukuvinkkinä tulevaisuus

Työelämää varten

Työelämätiistai: Lukuvinkkinä tulevaisuus

Julkaistu: 2.8.2022

Tätä kirjoitettaessa kesän 2022 helteisinä päivinä maailmalla on paljon epävarmuustekijöitä, jotka tekevät tulevaisuuden kuvittelun haasteelliseksi. Siksi Olli-Pekka Heinosen kirjoittama ajatus muutaman vuoden takaa on lohdullinen: ”Tulevaisuus ei ole koskaan ollut varma tai ennakoitavissa. Jokaiselle sukupolvelle tapahtuva muutos on poikkeuksellista aikaisemmin koettuun nähden. Tulevaisuuteen ei kannata ruveta suhtautumaan joskus tulevaisuudessa, koska tulevaisuus on tässä ja nyt. Se on meidän jokaisen elämä, ja se kannattaa ainutkertaisuudessaan käyttää hyvin.” Olli-Pekka Heinonen

Tulevaisuuslukutaito on yksi tulevaisuuden osaamistarpeista

Jotta elämän voi käyttää hyvin niin yksilö- kuin yhteiskuntatasolla, muodostuu tulevaisuuslukutaito (Futures Literacy) tärkeäksi taidoksi. ”Tulevaisuuslukutaito tarkoittaa yksilön kykyä ymmärtää sitä, miten tulevaisuus vaikuttaa nykyhetkeen ja toisin päin, miten nykyhetken päätökset ja teot vaikuttavat tulevaisuuteen… Tulevaisuuslukutaidon avulla yksilöt pystyvät hahmottamaan paremmin vaihtoehtoisia tulevaisuuksia, ymmärtämään oman roolinsa ja vastuunsa tulevaisuuden rakentamisessa sekä tarkastelemaan tulevaisuudesta käytävää keskustelua kriittisesti. Tulevaisuuslukutaito vahvistaa yksilön henkilökohtaista resilienssiä ja navigointikykyä jatkuvasti muuttuvassa maailmassa.” Tulevaisuuslukutaito | Turun yliopisto (utu.fi) Tulevaisuuslukutaito on epäilemättä yksi tulevaisuuden osaamistarpeista, tai kuten Heinonen kirjoittaa ”tulevaisuuden lukutaito on elämäntaitoa. Kykyä oppia oppimaan, ratkaisemaan haasteita yhdessä toisten kanssa, lukemaan maailmaa ympärillämme, jotta pääsemme sinne, minne haluamme. Se vaatii meiltä, samoin kuin meitä edeltäneiltä sukupolvilta, taitoa ymmärtää enemmän ja paremmin, jotta tulevaisuutta ei tarvitse pelätä”.  Olli-Pekka Heinonen

Nuoret mukaan keskusteluun toivotusta tulevaisuudesta

Tulevaisuuskoulun Otto Tähkäpään haastattelussa  uskotaan, että ”Nykynuorten elämä tulee olemaan erilaista verrattuna aiempiin sukupolviin. Ilmastokriisi, väestön ikääntyminen ja työkulttuurin muutos ovat jo näkyviä esimerkkejä siitä, että nuoret tulevat tarvitsemaan myös erilaisia taitoja kuin ennen.” Haastattelussa Tähkäpää toteaa, että ”meillä on ollut tapana antaa kuva tulevaisuudesta. Tämä kuva sitten tuupataan seuraavalle sukupolvelle. Kasvattajilla ja kouluttajilla onkin itsereflektion paikka. Tähkäpää sanoo haastattelussa, että ”Olisi tärkeää, että me, jotka kasvatustyötä teemme, emme valloita tulevaisuutta nuorten puolesta. Enemmän pitäisi olla niin, että nuoret saadaan mukaan keskusteluun kertomaan, millaista tulevaisuutta he toivovat.”  

Tavoitteena on, että Keudasta valmistuneilla on tulevaisuuslukutaitoa

Keudalaisille opiskelijoille halutaan tarjota mahdollisuus pohtia toivomaansa tulevaisuutta. Tulevaisuutta lähestytään kokonaisvaltaisesti ja opiskelijoita autetaan tunnistamaan tulevaisuuteen vaikuttavia muutosvoimia, näkemään mahdollisuuksia ja ymmärtämään oman roolinsa ja vastuunsa kestävässä tulevaisuudessa. Toisaalta tulevaisuutta tarkastellaan oman alan ja työelämän muutosten kannalta, jotta opiskelija voi nähdä itsensä osaamisalansa tulevaisuudessa, osana yhteisöä ja muuttuvaa työympäristöä. Jatkuvan oppimisen myötä tiedostamme, että uraan ja osaamisen hankkimiseen liittyvä ohjaus kohdistuu koko elämän kaareen, ja siksi opiskelijoilla on hyvä olla valmiuksia reagoida työ- ja muun elämän muutostilanteisiin ja vaihtoehtoisiin ratkaisuihin. Erityisen pitkällä Keudassa ollaan vastuullisen ja kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Kestävyysteemaan on tarjolla kaikille kuuluvia opintoja, ja erilaiset teemapäivät ja kestävyysteot ovat arkipäivää.  Tulevaisuusajattelua on tarkoitus vahvistaa kestävyysajattelun ohella entisestään, ja siksi Keudan henkilöstöllä on käytössään työkalupakki, josta voi lainata ideoita ja työkaluja tulevaisuusteeman käsittelyyn opiskelijaryhmissä, aloittain tai vaikka kumppanuusverkoistoissa. Tavoitteena on, että Keudasta valmistuneilla on tulevaisuuslukutaitoa, eli he ovat oppineet ajattelemaan tulevaisuutta laajemmin, ja osaavat kuvitella tulevaa elämää päätöksiä ja valintoja nykyhetkessä tehdessään. Uskomme, että tulevaisuuslukutaitoinen henkilö varustautuu yllättäviin muutoksiin, mikä lisää hänen resilienssiään ja elämässä pärjäämistään, koska hän on etukäteen pohtinut tulevaisuuden vaihtoehtoja, koskivat ne sitten uravalintoja tai vaikka asuinpaikkaa.


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa.  Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta. Keuda 60 vuotta logo

Työelämää varten

Jaa sivu