Työelämätiistai: Olen innostunut pedagogiikan kehittäjä, sanoo Keudan rehtori
Työelämää varten
Uncategorized
Työelämätiistai: Olen innostunut pedagogiikan kehittäjä, sanoo Keudan rehtori
4.10.2022
Julkaistu: 4.10.2022
Anna Mari Leinosen mukaan Keuda haluaa tuottaa laadukkaita koulutuspalveluita sekä oppivelvollisille että jatkuvan oppimisen kohderyhmälle. Työelämän kanssa tehtävä yhteistyö kulkee käsi kädessä ammatillisen koulutuksen kanssa. Erityisen ylpeä hän on osaavasta henkilöstöstä.
Keudan opetus- ja koulutuspalveluista vastaavan rehtori Anna Mari Leinosen mukaan pinnalla ovat nyt toisen asteen koulutuksen kehittäminen, oppivelvollisten laadukkaat palvelut ja jatkuva oppiminen. Opiskelijat ovat entistä heterogeenisempiä, joka haastaa opetuksen metodeja. Myös maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden määrä kasvaa tulevaisuudessa.
”Valtakunnallisissa mittauksissa näkyy opiskelijoiden pahoinvoinnin lisääntyminen; heistä on tärkeää pitää huolta. Myös henkilökunnan jaksamisesta on tärkeä huolehtia jatkuvien muutosten keskellä”, Leinonen toteaa.
Toimintaympäristön muutoksista esimerkiksi digitalisaatio, vihreä siirtymä ja yleinen maailmanpoliittinen tilanne haastavat myös Keudassa.
”Kohtaamme arjessa kasvavan työvoimapulan ja kohtaanto-ongelman hakijoiden määrissä hyvin työllistäville aloille esimerkiksi hoiva-ala ja ravintola-ala”, Anna Mari Leinonen kertoo.
Alueen vahvimmaksi ammatillisen koulutuksen järjestäjäksi ja työelämän kehittäjäksi
Hyvin innostunut Anna Mari Leinonen kertoo olevansa ammatillisen koulutuksen pedagogiikasta ja siitä, miten pedagoginen tahtotila on laadittu sekä monipuolisesta yhteistyöstä työelämän kanssa.
”Erityisen ylpeä olen osaavasta henkilöstöstä, jonka kanssa saan työskennellä”, Leinonen hymyilee.
Pedagogisen tavoitteen mukaan haluamme olla alueen vahvin ammatillisen koulutuksen järjestäjä ja työelämän kehittäjä.
”Keuda haluaa tuottaa laadukkaita koulutuspalveluita sekä oppivelvollisille että jatkuvan oppimisen kohderyhmille ja siten varmistaa osaavan henkilöstön saatavuus alueen yrityksille ja työnantajille”, Leinonen kertoo.
Tavoitteena on myös pilotoida uutta digikampusta, valmistella maahanmuuttajille suunnattua koulutusta sekä laatia ammatillisen koulutuksen osaamispasseja.
”Opettajille haluamme mahdollistaa jalkautumisen työpaikoille ohjaamaan työelämässä oppimisen jaksoilla olevia opiskelijoita. Se on myös paras tapa pitää yllä omaa ammattitaitoa työelämän hengessä”, Leinonen toteaa.
Keudassa panostetaan myös vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen monin tavoin.
”Saimme juuri Okka-säätiön Ammatillisten oppilaitosten kestävän kehityksen sertifioinnin”, Leinonen iloitsee.
Monipuolinen panostus opiskelijoille annettavaan tukeen
Keudalla on vuosittain noin 12 000 opiskelijaa ammatillisessa koulutuksessa, aikuisten perusopetuksessa, työvoimakoulutuksessa, valmentavassa koulutuksessa ja vapaan sivistystyön opetuksessa. Opiskelijat ovat nykyisin pääosin yli 20-vuotiaita.
”Tutkinto-opiskelijoistamme kolmasosa saapuu yhteishaun kautta ja valtaosa jatkuvassa haussa ympäri vuoden. Kuukausittain meillä aloittaa noin 100 – 400 opiskelijaa”, Leinonen listaa.
Opiskelijat ovat Anna Mari Leinosen mukaan antaneet hyvää palautetta erityisesti helposta opiskelemaan pääsystä, osaamiskartoituksen teosta ja ohjauspäivistä.
”Vastuuopettajien lisäksi olemme panostaneet opiskelijoille annettavaan tukeen. Keudan jokaisessa toimipisteessä sijaitsevat Keudaattori-tukipajat tarjoavat tukea muun muassa opintojen edistämisessä”, Leinonen kertoo.
Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö käsi kädessä
Ammatillisen koulutuksen ja rehtorin työn rikkautta on Anna Mari Leinosen mukaan saada tehdä työtä eri toimialojen kanssa. Ammatillista koulutusta ei voi toteuttaa ilman tiivistä yhteistyötä työelämän kanssa.
”Esimerkiksi näytöt annetaan työelämän aidoissa tilanteissa ja arvioijana on työelämän edustaja”, Leinonen toteaa.
Keuda tekee yhteistyötä lähes 9000 yrityksen kanssa. Anna Mari Leinosen mukaan keskeistä yhteistyössä on muun muassa tarpeiden kuuntelu ja yhdessä kouluttaminen.
”Olemme saaneet hyvää palautetta työpaikkaohjaajilta erityisesti sujuvasta yhteistyöstä ja tavasta järjestää opetusta. Kehittämiskohteiksi työpaikkaohjaajat kokevat työpaikan osaamisen kehittämisen tarpeiden ennakoinnin ja kehittämisen. Tähän pyrimme vastaamaan”, Leinonen kertoo.
Tulevaisuuden osaamisina korostuvat geneeriset taidot, vuorovaikutustaidot sekä jatkuvan oppimisen taidot. Keskeisiä taitoja ovat myös valmiudet olennaisen tiedon löytämiseen ja kriittisyyteen. Myös resilienssi eli palautumiskyky on tärkeää tulevaisuudessa.
”Vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä, ilman niitä ei pärjää. Pidän todella tärkeänä, että meillä vahvistetaan vuorovaikutustaitojen kehittämisen menetelmiä”, Leinonen toteaa.
Lue lisää
Keudan mahdollisuudet yrityksille ja yhteisöille
Työelämätiistai: Mitä vihreä siirtymä tarkoittaa oppilaitoksille ja erityisesti ammatilliselle koulutukselle?Digitaalisesti vaikuttava Keuda
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta.