Kolumni Keudasta: Oppijan asenne on tulevaisuuden avain 

Opiskelijatapahtuma, jossa vihreä valaistus, tekoälykuva.

Digitaalinen

Keuda

Opiskelu

Kolumni Keudasta: Oppijan asenne on tulevaisuuden avain 

Julkaistu: 1.11.2024

Miten muutos, johtaminen, teknologia ja tekoäly kohtaavat? 

✨ Asenne ratkaisee! ✨ 

Työelämässä ja koulutuksessa asenteella on keskeinen rooli tulevaisuuden menestykseen, kuvaili Adam Grant viime kuussa vieraillessaan Nordic Business Forumissa. Avoin, utelias ja jatkuvasti oppiva asenne, saavuttaa enemmän – niin yksilöinä kuin organisaatioina. 

Oppiva asenne on herättänyt paljon keskustelua ammatillisessa koulutuksessa koulutusta järjestävien ja työelämän kesken. Meidän tehtävämme koulutuksen järjestäjinä on luoda ympäristöä, jossa oppijat kysyvät avoimesti kysymyksiä, kokeilevat ketterästi ja rohkeasti sekä saavat tilaa innovoida jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. 

Tarvitaan uteliaisuutta, muutosjohtamista ja intoa jatkuvaan kehittymiseen, jotta voimme varustaa opiskelijat ja työntekijät tulevaisuuden työelämän haasteisiin. 

Työelämä ei vain vaadi teknisiä taitoja – se vaatii asennetta, joka yhdistää monikulttuurisuuden, kestävän kehityksen ja jatkuvan muutoksen. Mitä jos johtaisimme ja kouluttaisimme oppijoita niin, että epäonnistumista ei pelätä, vaan se nähdään oppimisen merkkinä? Jokainen meistä voi olla esimerkki siitä, miten muutos otetaan vastaan mahdollisuutena. Tätä pääsee näkemään mm. vuosittain Taitaja-kilpailuissa, joissa Suomen mestaruuksista kisaavien nuorten osaaminen ja innovatiivisuus loistavat.  

Muutosjohtaminen: johtajan uusi rooli 

Adam Grant toi esiin, kuinka johtajien tulee luoda ympäristöjä, jotka rohkaisevat jatkuvaan oppimiseen ja luovuuteen. Muutoksen johtaminen ei tarkoita pelkästään uusien teknologioiden käyttöönottoa, vaan se vaatii rohkeutta johtaa ihmisten muutosta. Siinä tarvitaan luottamusta ja uteliasta asennetta – näitä piirteitä, jotka ovat tärkeämpiä kuin koskaan aiemmin, navigoidessamme tekoälyn ja teknologisen kehityksen nopeassa virrassa. 

Nykyjohtajan tärkeimpiä tehtäviä onkin mahdollistaa tiiminsä kykyä sopeutua uuteen ja omaksua jatkuva oppimisen asenne. Tämä tarkoittaa myös epäonnistumisen hyväksymistä osana oppimisprosessia. Kun teknologian ja tekoälyn kehitys tuo mukanaan ennennäkemätöntä ja -kokematonta toimintaa, meidän on hyväksyttävä, että emme tiedä kaikkea – ja se on ihan okei. 

Tekoälyn ja teknologian rooli oppimisessa 

Tekoäly muuttaa tapaa, jolla opimme ja työskentelemme. Ammatillisessa koulutuksessa se tarjoaa mahdollisuuksia räätälöityihin oppimiskokemuksiin, jolloin opiskelijat voivat aidosti edetä yksilöllisesti omalla tahdillaan. Se luo myös uusia mahdollisuuksia kouluttajille kerätä analytiikkaa oppimisprosessista ja tarjota henkilökohtaista palautetta, joka parantaa opiskelijoiden oppimistuloksia. 

Kuitenkaan pelkkä teknologia ei ole ratkaisu. Jokaisen meistä, oma asenne – halu oppia, sopeutua ja kehittää uusia taitoja – on ratkaisevassa asemassa. Kuten Grant korostaa, uteliaisuuden ja kokeilunhalun ylläpitäminen on avainasemassa. Tämä koskee meitä kaikkia, olimmepa opiskelijoita, työntekijöitä tai johtajia. 

Monikulttuurisuus ja kestävä kehitys: laajempi näkökulma työelämään 

Vauhdikas muutos ei koske pelkästään teknologiaa. Työelämän monimuotoisuus, -kulttuurisuus ja -kielisyys sekä kestävä kehitys ja vastuullisuus korostuvat. Tekoäly ei yksin ratkaise näitä haasteita, vaan tarvitsemme ihmisiä, jotka ymmärtävät kulttuurisen monimuotoisuuden voiman ja kestävien ratkaisujen merkityksen. 

Vuosittaiset Taitaja -kilpailut tuovat näkyväksi, kuinka ammatillinen koulutus edistää näitä arvoja. Innovatiiviset ratkaisut syntyvät usein, kun erilaiset taustat, kulttuurit ja näkökulmat kohtaavat. Monikulttuurisuuden hyödyntäminen on keskeistä tulevaisuudessa – erityisesti ammatillisessa koulutuksessa, joka valmentaa tulevaisuuden osaajia työelämään. 

Mitä voimme oppia tästä kaikesta? 

Oppijan asenne, joka painottaa jatkuvaa kasvua, uteliaisuutta ja muutosvalmiutta, on keskeinen tekijä ammatillisessa koulutuksessa ja työelämässä. Kun tähän yhdistetään teknologian ja tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet, varmistetaan, että tulevaisuuden työvoima omaksuu teknisten taitojen lisäksi joustavuutta ja kykyä oppia jatkuvasti. 

Teknologia ja tekoäly ovat hyödyllisiä työkaluja, mutta ne eivät korvaa ihmisten asennetta ja halua oppia. Johdetaan esimerkillä, omaksutaan avoin ja utelias suhtautuminen, ja ennen kaikkea muistetaan, että oppiminen on ikuista – niin yksilöille kuin organisaatioille. 

Mikä on Taitaja?  

Taitaja on Suomen suurin vuosittainen ammatillisen osaamisen SM-tason mestaruuskilpailu, jossa ammattiin opiskelevat nuoret kilpailevat SM-mitaleista eri ammattialoilla. Kilpailu tarjoaa osallistujille mahdollisuuden näyttää taitonsa ja kilpailla noin 50 lajissa, jotka perustuvat ammatillisiin perustutkintoihin. Taitaja-finaaliin etenee kussakin lajissa kahdeksan semifinalistien kautta valikoitunutta kilpailijaa. 

Taitaja-kilpailussa on myös erityistä tukea tarvitseville tarkoitettuja TaitajaPLUS-lajeja, ja joissakin lajeissa on kansainvälinen osuus. Tapahtuma toimii tärkeänä kohtauspaikkana ammatillisen koulutuksen kentällä toimiville ja ammatinvalintaa pohtiville. 

 Vuoden 2025 kilpailu järjestetään Turussa ja vuoden 2026 kilpailu Keski-Uudellamaalla. 

Lisätietoja

Nyrönen Hanna

Kilpailujohtaja ma

+358405218428

Järvenpää, Sibeliuksenväylä 55


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda Boilerikuva 2023.

Digitaalinen

Keuda

Opiskelu

Jaa sivu