Kolumni Keudasta: Yrittäjämäinen oppimisympäristö on mahdollisuus

Kauneushoitolan tuolien takana kolme naista heiluttaa iloisesti

Keudalainen

Keuda

Opiskelu

Yhteisöllinen

Kolumni Keudasta: Yrittäjämäinen oppimisympäristö on mahdollisuus

Julkaistu: 23.3.2022

Tänään turistaan yrittäjyyskasvatuksesta, joka sanana herättää meissä hyvin erilaisia mielikuvia. Googlettamalla yrittäjyyskasvatuksen määritelmän saamme tulokseksi ”elämässä tarvittavien taitojen ja valmiuksien oppimista, kokeilemista ja toiminnallisuutta, asennekasvatusta ja tavoitteena kehittää yrittäjämäistä toimintakulttuuria sekä edistää myönteistä asennetta yrittäjyyteen”. Jokainen keudalainen omassa työssään tukee päivittäin opiskelijoiden yrittäjämäistä toimintaa ja on yrittäjyyskasvattaja. Se on meille arkea, emmekä mieti toimintaamme yrittäjyyskasvatuksena. Me kasvatamme osaajia tulevaisuuden työelämään vahvistaen heidän sosiaalisia taitojaan, muistutellen aikatauluista, tukien itsenäistymistä, antamalla sopivassa määrin vastuuta jne.

Me vahvistamme taitoja, joita jokainen meistä tarvitsee työelämässä, olimmepa jatkossa yrittäjiä tai työntekijöitä tai kuten useat meistä sekä yrittäjiä että työntekijöitä.

Keudan opiskelijoilla on erinomaiset mahdollisuudet suorittaa opintoja yrittäjämäisissä oppimisympäristöissä. Osuuskunta Yrittämössä opiskelija voi kokeilla yrittäjyyden ensi askeleita ja hankkia jo omaa asiakaskuntaakin valmiiksi. Nuori Yrittäjyys ry:n toiminta (NY-yritykset) tarjoaa valmiin konseptin yrittäjämäiseen oppimiseen. Ja yrittäjyysleirit ovat mukava tapa tutustua muiden alojen opiskelijoihin ja hankkia osaamista.

Haluankin herätellä meitä kaikkia miettimään, miten hyödyntäisimme näitä yrittäjämäisiä oppimisympäristöjä vielä laajemmin.

Osuuskuntatoiminnasta löytyy mainioita esimerkkejä mm. hius- ja kauneusalalta, maataloudesta, autoalalta ja pintakäsittelystä. Opiskelijat hoitavat itsenäisesti opettajan ohjauksessa niin asiakaspalvelun, myynnin kuin keittiön tuolien korjauksen.  NY-toiminnassa meillä on esimerkkejä, miten vaikeuksien kautta opiskelijat ovat saaneet upeita onnistumisen kokemuksia ja jopa aikuisopiskelijat ovat vuosien jälkeen muistelleet mukavia leirimuistoja. Yrittäjämäiset oppimisympäristöt soveltuvat laajasti osaamisen hankkimiseen, ei vain yrittäjyyden opetukseen.

Yrittäjyyteen liittyy myös paljon kilpailutoimintaa: Yrittäjyyden Taitaja-finalisteista löytyy tänä vuonna myös keudalaisia opiskelijoita. Yrittäjyyden Taitaja-kilpailijat ovat olleet perinteisesti liiketoiminnan opiskelijoita. Voisiko ensi vuonna yrittäjyyteen osallistua myös muilta toimialoilta? Vuosittaisessa YritysHyvä-kilpailussa kilpailutyöt ovat kirjoitelmia, videoita, podcasteja ja sarjakuvia työelämästä ja yrittäjyydestä. Kilpailussa saa rohkeasti ideoida, heitellä villejä ajatuksia ja käyttää mielikuvitusta.

”Inspiroivaa, oli kiva olla yhdessä erilaisissa tunnelmissa”

”Puhuja (Jani Torppa) auttoi ymmärtämään, että välillä kaikki ei mene hyvin mutta siitä selviää ja on vain suunta ylöspäin”

”Auttoi ymmärtämään, että nuorenakin on mahdollista lähteä yrittäjäksi”

”Rento meininki, erilainen koulupäivä”

”Oispa leiri kestänyt kauemmin”

Nämä palautteet ovat suoria lainauksia opiskelijoiden kommenteista yrittäjyysleirin jälkeen. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä, miten voimme yrittäjämäisiä oppimisympäristöjä hyödyntäen tuottaa kaiken ikäisille opiskelijoille positiivisia oppimiskokemuksia. Jospa järjestetäänkin matematiikkaleiri tai NY-yrittäjyyttä ruotsin kielellä (tätä on toteutettu liiketoiminnassa).

Yritys Hyvä -kilpailun tavoitteena on innostaa yrittämään. (yrityshyva.fi)

Vuosi yrittäjänä -ohjelma / Nuori Yrittäjyys ry (vuosiyrittajana.fi)

Tiina Myrsky,Yritystoiminnan koordinaattori, Osuuskunta Yrittämö

Keudalainen

Keuda

Opiskelu

Yhteisöllinen

Jaa sivu