Kolumni Keudasta: Mikä tekee Keudasta innostavan opiskelupaikan?

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Kolumni Keudasta: Mikä tekee Keudasta innostavan opiskelupaikan?

Julkaistu: 17.8.2022

”Kiitos, että sain aloittaa opinnot! Olen erittäin tyytyväinen ja tällä hetkellä tuntuu ihanalta olla koulussa.”

  Ylläolevan kirjoitti eräs opiskelija amispalauteen aloituskyselyssä. Perehdyin viimeisimpiin opiskelijapalautteisiin ensimmäisellä työviikollani kesäloman jälkeen. Minulla oli aikaa. Viivähdin jokaisen palautteen äärellä ja mielikuvissani elin näiden ihmisten tuntemuksia sekä opiskelun alkuvaiheessa, että valmistumisen kynnyksellä. Tällekin opiskelijalle kuiskasin hiljaa itsekseni: Kiitos, että tulit. Ihanaa, että olet täällä! Meillä on arvokas tehtävä. Herkkä tehtävä. Miten onnistumme säilyttämään opiskelijan sydämessä tuon tunteen, että on ihanaa opiskella ja oppia uutta? Itsestäänselvyys se ei ole. Palautteissa oli myös kokemuksia, joista emme kiitosta saaneet. Joku kirjoitti: ” Opiskelusta on tehty liian itsenäistä eikä opetus ole opiskelijaystävällistä.” Hänelle sopersin mielessäni nöyrää anteeksipyyntöä ja pahoittelua siitä, ettemme ole onnistuneet tarjoamaan parasta tukea opinnoille.  

Strategiamme lupaa, että Keuda on innostava opiskelupaikka. Se on meille sydämen asia. Sen eteen teemme töitä joka päivä.

 

Miksi se on niin merkityksellistä?

Maailma muuttuu nopeasti. Ammatit muuttuvat ja kaikki tieto vanhenee nopeasti. Erilaiset muutosprosessit ovat yhä monimutkaisempia. Koulutuksella ja taidoilla oppia uutta on merkittävä rooli muuttuvan maailman keskellä. Tähän on Suomessakin herätty ja hallitusohjelmaan on kirjattu, että Suomi on maa, jossa opitaan jatkuvasti. Jatkuva oppiminen edellyttää myönteistä tunneilmapiiriä. Lupaa innostua ja innostaa. Siksi olemme linjanneet oppimisen innostavuuden yhdeksi strategiamme ytimistä. Innostukseen ja oppimisen iloon tarvitaan sisäistä motivaatiota.

Mitkä ovat ne keinot, joilla sisäisen motivaation syntymistä ja ylläpitämistä tuetaan?

Oppimisen ilon ja innostuksen vaalimisen keskiössä on inhimillinen vuorovaikutus. Tapamme kohdata opiskelija. Arvomme ohjaavat meitä arvostamaan ja välittämään. Jo ensi kontakti hakeutumisvaiheessa on merkityksellinen. Kun opintojen alussa opiskelijan kanssa laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma, samalla autetaan löytämään omat vahvuudet ja tavat oppia. Kiireetön kohtaaminen ja opettajan lämmin vuorovaikutus voi kompensoida haitallisia ympäristötekijöitä ja vähentää jopa syrjäytymisen riskejä. Aidossa dialogissa on mahdollista saada selville opiskelijan kiinnostuksen kohteita ja sisäisen motivaation lähteitä, joiden avulla opiskelumotivaatiotakin voidaan vahvistaa. Kun opiskelija pääsee hankkimaan puuttuvaa osaamista tavoilla, joilla hän parhaiten oppii, tavoitteet on helpompi saavuttaa.  

Myönteisellä ja arvostavalla vuorovaikutuksella sekä opiskelijoiden kohtaamisella voimme vaikuttaa siihen, että Keudasta valmistuu osaavia ja omasta työstään innostuneita ammattilaisia. Silloin he haluavat kehittyä ja kehittää osaamistaan läpi työuran.

  Erään opiskelijan palaute oli rohkaisevaa. ”Hain Keudaan jatkuvan haun kautta opiskelemaan. Toisin kuin kahdessa muussa oppilaitoksessa, jonne hain, oli Keudan hakuprosessi selkeä ja hyvin informoitu alusta asti. Hakuprosessi ja haastattelu olivat perusteellisia, mikä antoi todella hyvän kuvan koulusta jo hakeutumisvaiheessa. Minulla on ollut alusta alkaen tunne, että Keudassa välitetään aidosti opiskelijoista ja heidän jaksamisestaan, lisäksi opettajat vaikuttavat olevan selvästi kiinnostuneita siitä, mitä opettavat ja muutenkin todella motivoituneita työtään kohtaan. Suosittelisin ehdottomasti Keudassa opiskelua myös muille!”  

Tämän palautteen äärellä hykertelin riemusta: ”Kiitos ihanat kollegani! Pedagogisesti rakastavat ammattilaiset. Te teette Keudasta innostavan opiskelupaikan.”

  Näissä tunnelmissa on mukava aloittaa syyskautta. Saamme edelleen innostua ja innostaa. Terveisin, Anna Mari

Kirjoittaja Anna Mari Leinonen on Keudan rehtori.


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta. Logo, jossa lukee 60 vuotta ammatillista koulutusta Keuda.

Keuda

Keudalainen

Opiskelu

Jaa sivu