Kolumni Keudasta: Digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijat henkilöstön & opiskelijoiden tukena

Virtuaalitodellisuuden näyttö Pekka Halosen akatemiassa

Digitaalinen

Keudalainen

Yhteisöllinen

Kolumni Keudasta: Digitaalisten oppimisympäristöjen asiantuntijat henkilöstön & opiskelijoiden tukena

Julkaistu: 2.11.2022

Keudassa digitalisaatiota halutaan hyödyntää yhtenä tasa-arvoisena vaihtoehtona tarjota opetusta, keinona tehostaa ja järkevöittää työntekoa sekä organisoida toimintoja vastuullisesti. Digitaalisesti vaikuttava Keuda-ohjausryhmässä on keväällä 2022 linjattu mm. digitalisaation hyödyntämisestä Keudan eri palveluprosesseissa, tuen tarjoamisesta pedagogisissa menetelmissä sekä laiteinfrastruktuurissa, järjestelmähankintojen sekä palveluiden hankintojen käyttäjälähtöisyydestä arkityön helpottamiseksi, tiedon tuottamisesta johdolle ja esimiehille johtamisen ja päätöksenteon tueksi sekä opettajille opiskelijoiden opintojen seuraamisen tueksi. Toiminnan tavoitteena on koko henkilöstön digiosaamisen vahvistaminen sekä oman osaamisen hyödyntäminen ja edistäminen arkityössä. Ensi vuoden talousarviomittareiksi on määritelty jokaiseen tutkintoon tai koulutukseen sisällytettävät digitoteutukset sekä osaamispassien käyttöönotto kaikissa perustutkinnoissa. Oppimisympäristöt ja digikampus -tiimi toimii henkilöstön tukena kuntayhtymän koko toiminta-alueella erilaisten digitaalisten ratkaisujen (AR, VR, robotiikka jne.) tuomiseksi koko henkilöstön työn tueksi, tämä mahdollistaa joustavan ja yksilöllisen opiskelun ajasta, paikasta, koulutuksesta sekä opiskelijan ”kotitoimipisteestä” riippumatta. Tutkintoja tai tutkinnon osia/pienempiä kokonaisuuksia pilotoidaan verkon yli toteuttaviksi silloin kun tällainen tapa tarjota opetusta on tarkoituksenmukaista ja parhaiten asiakasta palvelevaa (kuvat esimerkkejä eri alojen VR-ympäristöistä selaimella tai immersiivisyyden lisäämiseksi VR-laseilla käytettäviksi). Teknologialla ei kuitenkaan koskaan voida korvata ihmistä, mutta sen avulla pystytään innostamaan ja innostumaan, elävöittämään, syventämään ja yksilöllistämään osaamisen hankkimisen tapoja sekä konkretisoimaan abstrakteja asioita ja tehostamaan työskentely.
VR näkymä holotekstistä ja mallinukesta luokkatilassa

Verkko-opetuksen suunnittelija Leila Frondelius työskentelee Osaamispassien (Workseed) ja Pinjan pääkäyttäjänä. Hän kouluttaa ja ohjaa kyseisten ohjelmien käytössä. Keuda tarjoaa myös Aavo-verkoston kautta verkko-opintoja ei-keudalaisille. Leila on Aavo-kehittämisryhmän jäsen ja hän toimii Keudan yhteyshenkilönä tässä verkostossa. Verkkopedagogiikan kehittäjä Kari Honkonen on keudalaisten tukena mm. uusissa teknologioissa opetukseen, erilaisissa opetuksen sovelluksissa, sisäisissä ja ulkoisissa verkostoissa, isommissa tai pienemmissä projekteissa sekä tukena että tekemässä. Karilta saa myös esim. Seppo-peliin tunnuksia henkilöstölle sekä opiskelijoille. Verkkopedagogiikan kehittäjä Mikko Hulkko tarjoaa sekä teknistä että pedagogista tukea laajalla sovellus- (Office 365, Thinglink, Seppo, Wonda) ja teknologiakattauksella (360-kuva/-video, lisätty todellisuus [AR], virtuaalitodellisuus [VR] sekä 3D-teknologiat [skannaus ja tulostus]). Tällä hetkellä keudalaisten työn tueksi on tekeillä mm. Youtube-kanava, jonne tarkoituksena on koota käytössä oleviin sovelluksiin liittyviä ohjevideoita esim. itseopiskelua tai muistin virkistämistä varten. Digiammattiohjaaja Antti Ylänen on vahva Office-ohjelmien osaaja. Antin erikoisosaamista ovat opastusvideoiden ja ohjeiden tekeminen sekä Excel-sovellusten ja -makrojen rakentaminen. Myös Powerpoint- ja Word-ohjelmiin Antti rakentaa sovelluksia sekä pohjamalleja keudalaisten työn helpottamiseksi, ottakaa yhteyttä tiimienne tarpeista, yhdessä miettien asiat usein ratkeavat! Antti auttaa Office-tuotteiden (Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Teams jne.) parissa, Pinjan peruskäytössä sekä tietoteknisten välineiden tehokkaassa yleiskäytössä Teamsin välityksellä sekä kasvotusten aina tilanteen ja tarpeen mukaan. Ottakaa rohkeasti yhteyttä Leilaan, Kariin, Mikkoon, Anttiin sekä allekirjoittaneeseen. Tavoitatte koko digipedatiimin myös keskitetystä sähköpostiosoitteestamme digipeda@keuda.fi. Yhteistyöllä pääsemme parhaisiin mahdollisiin tuloksiin jokaista asiakastamme erinomaisesti palvellen. Oikein mukavaa alkanutta syksyä kaikille!

Toimialapäällikkö Heikki Virtala


Kirjoittaja Heikki Virtala työskentelee Keudassa tiiminsä kanssa rehtorin johtaman Oppimisympäristöt ja kehittäminen -kokonaisuuden osana, Oppimisympäristöt ja digikampus -tiiminä. Tiimissämme työskentelee Keudan digiosaajia, Keudan kirjastopalveluista vastaava asiantuntija, yritystoiminnan, kilpailutoiminnan sekä vastuullisuuden ja kestävän kehityksen koordinaattorit. Teemme yhteistyötä yli tulosalue- ja kampusrajojen Keudan koko toiminta-alueella sekä osallistumme valtakunnalliseen hanketoimintaan aktiivisesti. Tiimimme asiantuntijat auttavat ja jakavat omaa osaamistaan mielellään, jotta pääsemme yhteistyöllä parhaisiin mahdollisiin tuloksiin jokaista asiakasta erinomaisesti palvellen. mieshenkilö talvitakki yllään katsoo hymyillen

Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 820 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 10 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Vuosi 2022 on juhlavuosi, kun Keuda täyttää 60 vuotta. Logo, jossa lukee 60 vuotta ammatillista koulutusta Keuda.

Digitaalinen

Keudalainen

Yhteisöllinen

Jaa sivu