Kolumni Keudasta: Viestinnän merkitys tänään ja huomenna – saatko viestisi perille?

kirjainpalikoita sekaisin pöydällä

Keuda

Keudalainen

Uncategorized

Yhteisöllinen

Kolumni Keudasta: Viestinnän merkitys tänään ja huomenna – saatko viestisi perille?

Julkaistu: 12.4.2023

Viestinnällä on suuri merkitys koko Keudan toiminnalle, henkilöstölle sekä eri asiakas- ja sidosryhmille. Kollegani Tiina Halmevuo kirjoitti viime viikon turinoissaan, kuinka ”jatkuva kehittyminen on nykyosaajan elinehto.” Tämä kuvastaa hyvin myös nykypäivän viestintää.

Jatkuva, avoin viestintä ja vuorovaikutus ihmisten kanssa edistää sekä organisaation että asiantuntijoiden toimintaa ja tavoitteiden saavuttamista.

Avoimen viestinnän merkitys korostuu entisestään, kun huomioidaan teknologian kehittyminen ja tietoyhteiskunnan murros. Teknologia mahdollistaa monikanavaista viestintää, jota suunnataan kohdennetusti eri tahoille. Samalla se moninkertaistaa tiedon määrää, joka osaltaan joko helpottaa tai haastaa viestinnän ymmärrettävyyttä ja saavutettavuutta.

Mitä avoimuus viestinnässä oikein on?

Avoimuus viestinnässä tarkoittaa rehellisyyttä, avoimuutta ja läpinäkyvyyttä niin viestinnän sisällöissä kuin tavoissa. Avoimuus luo luottamusta, parantaa sitoutumista, vähentää huhuja ja epävarmuutta. Se edistää myös yhteistyötä ja tiedon jakamista Keudan sisällä.

Avoimuus viestinnässä parantaa myös meidän mainettamme ulkopuolella eri sidos- ja kohderyhmien keskuudessa. Jos olemme avoin ja läpinäkyvä viestinnässämme, se lisää asiakkaiden ja sidosryhmien luottamusta meihin ja Keudan brändiin.

Oletko kuullut KISS-periaatteesta? -> ”Keep It Super Simple!”

Tämän mukaista viestintää meistä jokaisen tulisi harjoittaa, mikäli haluamme aikaan saada toimintaa edistäviä reaktiota. Avoin viestintä on parhaimmillaan eri kohderyhmille räätälöityä, yksinkertaista ja selkeää, jota monikanavaisesti toistetaan uudestaan ja uudestaan.

Ja vastakohtana; avoin viestintä ei tarkoita esimerkiksi romaanin pituisia varmuuden vuoksi kaikille lähetettyjä massasähköposteja, joista oleellisen poimiminen edellyttää laajaa asiantuntemusta miltei kaikista maailman eri aiheista. Oma asiantuntemuksemme omalla toimialallamme on niin syväalaista, jolloin useasti unohtuu, että viestin vastaanottajalla ei välttämättä ole viestin asiasta lainkaan aiempaa kokemusta tai tietämystä. Kuitenkin oletamme heidän joko omaksuvan oleellisen tai poimivan sen kriittisen tärkeän asian useasti edelleen lähetettyjen viestiketjujen syövereistä nanosekunnissa.

KISS-periaatetta mukaillen avointa viestintää edistää, kun mietit ennalta viestinnässäsi

  • Otsikoi viesti kuvaavasti
  • Kiteytä viesti lyhyeksi
  • Kerro mitä tavoitellaan
  • Mitä toimenpiteitä edellytetään
  • Keneltä niitä odotetaan ja
  • Missä aikataulussa

Oma vastuu viestinnän vastaanottajana

Avoimen viestinnän merkitys ei rajoitu pelkästään yksisuuntaisesti organisaation tuottamaan viestintään, sillä jokaisen keudalaisen vastuulle kuuluu viestinnän vastaanottaminen ja ymmärtäminen.

Jokaisen omalla vastuulla on myös pyrkiä varmistamaan, että on saanut viestin ja ymmärtänyt sen sisällön. Jos kokee, että ei ymmärrä viestiä, pyydä lisätietoja tai selvennystä asiaan kollegoilta tai viestin lähettäneeltä taholta. Kannattaa mieluummin käydä lyhyt keskustelu vaikka kasvokkain tai puhelimitse kuin sähköpostitse. Sähköpostin rivien välistä, kun tulee helposti luettua niitä kuuluisia ”mutu-asioita”.

Jokaisen omalla vastuulla on viestinnän seuraaminen. Ole hereillä ja kuuntele organisaation viestejä. Tarkista ja selvitä, että saat tarvitsemaasi tietoa. Jos huomaat olevasi viestikatveessa, selvitä asia, äläkä passiivisesti odota että ”joku muu” hoitaa. Ole proaktiivinen, sillä viestikatveesta pääset nopeiten kartalle ”kuka muu muka” -asenteen ansiosta. Muista, että viestintäkatveet syntyvät miltei aina monen asian summana ja tuskin koskaan henkilökohtaisesti yksittäiseen henkilöön suunnattuna. Jokaisen henkilön omalla vastuulla on viestinnän jakaminen eteenpäin organisaatiossa. Jos saat tärkeän viestin, huolehdi osaltasi sen edelleen jakamisesta asiaan liittyville tahoille organisaatiossa, jotta kaikki ovat tietoisia tapahtumista.

Millaista mielikuvaa sinä haluat Keudasta edistää?

Avoimuus viestinnässä on tärkeää organisaation sisäisen ja ulkoisen maineen ja toimivuuden kannalta. Avoimuus lisää myös henkilöstön sitoutumista ja tiedon jakamista organisaation sisällä. Jokaisen henkilön vastuu viestinnän vastaanottamisessa on tärkeä osa avointa viestintää. Henkilön tulee varmistaa, että hän on ymmärtänyt viestin sisällön, seurata viestinnän kulkua organisaatiossa ja jakaa tärkeät viestit eteenpäin. Avoimuus viestinnässä ja jokaisen oma vastuu sen vastaanottamisessa ovat keskeisiä tekijöitä organisaation toiminnan sujuvuudelle ja henkilöstön hyvinvoinnille nyt ja tulevaisuudessa.

Jokainen keudalainen on organisaation kävelevä käyntikortti! Ja tämä käyntikortti ei ole menettänyt piiruakaan merkityksestään, kuten esim. paperinen kaimansa.

Organisaation käyntikorttina toimiminen tarkoittaa, että jokainen henkilöstön jäsen edustaa organisaatiota, sen arvoja sekä toimii sen kasvoina ulospäin. Jokainen on tärkeässä roolissa organisaation maineen kannalta. Jokaisen oma käyttäytyminen ja toiminta vaikuttaa suoraan organisaatiosta muodostuvaan julkiseen kuvaan.

Kun esittelet itsesi ja kerrot mistä organisaatiosta olet, kaikki, mitä sen jälkeen teet tai jätät tekemättä, vaikuttaa itsestäsi muodostuvan kuvan lisäksi organisaatiosi muodostuvaan kuvaan.

Organisaation tulee huolehtia, että henkilöstö on sitoutunut organisaation arvoihin ja toimii niiden mukaisesti. Keudassa voimme jokainen osaltamme viestiä avoimesti, rehellisesti ja läpinäkyvästi, eli toimia arvojemme mukaisesti välittäen, arvostaen ja uudistuen. Näin toimien voimme kasvattaa positiivista mainetta ja vahvistaa brändiä toimiessamme asiakaslupauksiemme mukaisesti innostavana opiskelupaikkana, haluttuna työpaikkana sekä ketteränä kumppanina.

Hanna Nyrönen, viestintä- ja markkinointipäällikkö


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti. 

Keuda

Keudalainen

Uncategorized

Yhteisöllinen

Jaa sivu