Työelämätorstai: Yhteistyön lähtökohtana on luottamus, sanoo henkilöstön kehitysjohtaja SOLista

Työelämää varten

Työelämätorstai: Yhteistyön lähtökohtana on luottamus, sanoo henkilöstön kehitysjohtaja SOLista

Julkaistu: 13.4.2023

Palvelualan yritys SOL panostaa vahvasti henkilöstön osaamiseen ja siihen, että se nähdään kiinnostavana yrityksenä. Ammatillinen koulutuksella on siinä tärkeä rooli. Johtaja (henkilöstön kehitys) Merja Oljakan mukaan Keudan ja SOLin pitkäaikainen yhteistyö on ketterää ja joustavaa.

Merja Oljakka vastaa SOLin osaamisen kehittämisestä, lähi- ja verkkokoulutuksista sekä ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen kanssa tehtävästä oppilaitosyhteistyöstä.

”Uudistamme parhaillaan toimihenkilöiden perehdytysprosessia. Työn alla on myös suurempi osaamiskartoitus toimihenkilöille ja palveluvastaaville”, Oljakka kertoo.

Merja Oljakan koulutustiimissä toimivat koulutuspäällikkö ja kolme kouluttajaa. Oljakka on jäämässä pian eläkkeelle ja yksi kouluttajista ottamassa irtiottoa työelämästä, joten myös seuraajien perehdyttäminen on ajankohtaista.

Tavoitteena olla kiinnostava yritys – henkilöstön saatavuus keskeisimpiä näkymiä

SOL on suomalainen palveluyritys, jonka toimialoja ovat siivous-, toimitila-, kiinteistönhoito- ja turvallisuuspalvelut sekä pesulapalvelut sekä henkilöstö- ja logistiikkapalvelut. Yritys toimii Suomen lisäksi Ruotsissa, Tanskassa ja Baltiassa. Tavoitteena on kannattava kasvu miljardiluokan yritykseksi.

”SOL on konseptoinut tekemistä muun muassa eTerveydenhuoltoon, asumispalveluihin ja uimahalleihin”, Merja Oljakka mainitsee.

Yksi SOLin keskeisimmistä näkymistä on henkilöstön saatavuus ja erityisesti nuorten työntekijöiden houkuttelu. Tärkeitä tekijöitä ovat myös osatyökykyiset henkilöt ja heille sopivan työpaikan ja työn löytäminen. Myös työhyvinvointi ja työssä jaksaminen eri tehtävärooleissa haastavat päivittäin.

”Meille on tärkeä, että SOL nähdään kiinnostavana yrityksenä ja alan toimijana. Rekrytointi- ja työhyvinvointi -osaaminen on keskeistä johtamis- ja esimiestyössä”, Merja Oljakka toteaa.

Osaamistarpeet kytkeytyvät toimintaympäristön tuomiin muutoksiin

Erilaiset osaamistarpeet kytkeytyvät Merja Oljakan mukaan toimintaympäristön mukanaan tuomiin muutoksiin kuten asiakkuudet, energia, ympäristö, turvallisuus ja vastuullisuus. Tulevaisuudessa esimerkiksi esimiestyössä on johdettava tiedolla.

”Datan antaman tiedon tulisi näkyä muun muassa asiakaskohtaamisissa, liiketoiminnassa ja henkilöstötyössä”, Oljakka toteaa.

Uudet työntekijät koulutetaan SOLissa hyvin ja liikkeelle lähdetään täsmä- tai tutkintokoulutuksella.

”Haluamme, että työntekijöillä on riittävää osaamista työskentelyyn. Meillä on myös mahdollisuus kehittyä urapolulla työn tai opiskelujen kautta”, Merja Oljakka kertoo.

SOL on juuri startannut Keudan kanssa sekä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon opintopolkuja että palvelu- ja kohdevastaaville suunnattuja, liiketalouden ammattitutkintoon tähtääviä osaamisen kehittämisen polkuja.

”Oppimisympäristönä työpaikka on paras” – tukea tarjolla monipuolisesti

Konsernissa on 14 000 työntekijää, jotka tulevat 80 eri kulttuurista ja kielitaustasta. Työntekijöistä 500 on lähtöisin Ukrainasta.

”Pyrimme tuottamaan perehdytykseen monipuolista ja eri kielistä materiaalia esimerkiksi verkkokursseja”, Oljakka toteaa.

Merja Oljakka näkee SOLin hyvänä ja monipuolisena oppimisympäristönä.

”Oppimisympäristönä työpaikka on paras. Lisäksi perustietojen opiskelu on tärkeää”, Oljakka kertoo.

Työntekijöille on tarjolla hyvin tukea: kouluttajakoulutuksen saanut palveluvastaava eli Tutor opastaa ja perehdyttää perusasioita. Kouluttajat liikkuvat kouluttamassa yrityksen eri kohteissa ja ovat mukana isojen kohteiden perehdytystilaisuuksissa suunnittelemassa asiakkuuteen liittyviä asioita. Myös tutortoiminta on jatkunut pitkään.

Ammatillisten tutkintojen osalta on Merja Oljakan mukaan työpaikkaohjauksella iso rooli. Vastaavasti oppilaitoksen opettaja tuo pedagogista osaamista työpaikkaohjaajille ja helpottaa kokonaisuuden näkemistä. Tutkintojen kautta saa tarvittaessa tukea myös kielivalmiuksien vahvistamiseen.

Tutkintoihin liiketoimintaosaamista ja palvelumuotoilua

Ammatillinen koulutus auttaa Merja Oljakan mukaan hallitsemaan tarvittavan osaamisen työssään.

”On tärkeää, että jokainen työntekijä tuntee työnsä reunaehdot ja osaa käyttää erilaisia välineitä ja tulevaisuudessa muun muassa robotteja”, Oljakka kertoo.

Hänen mukaansa puhtauspalveluiden perus- ja ammattitutkintoihin tulisi sisällyttää lisää liiketoimintaosaamista ja myös palvelumuotoilua.

”Asiakkaat odottavat yhteistyöltä myös jatkuvaa kehitystoimintaa”, Oljakka toteaa.

Tulevaisuudessa hän näkee jatkuvuutta yhteistyölle: tarvitaan tutkintopolkuja ja täsmäkoulutuksia henkilöstölle. Myös erilaiset mahdollisuudet esimerkiksi digitalisaatio ovat tärkeitä.

”Uskon, että tulevaisuudessa hyödynnämme entistä enemmän esimerkiksi robotiikkaa apuvälineenä tekemiseen”, Oljakka kertoo.

Tarpeiden kuuntelu keskeistä – lähtökohtana luottamus

Keuda ja SOL ovat tehneet tiivistä yhteistyötä noin kaksikymmentä vuotta. Merja Oljakan mukaan keskeistä on, että tarpeita kuunnellaan, niihin vastataan ja ajatuksia viedään eteenpäin ketterästi ja nopeasti. Peruslähtökohtana on luottamus.

”Tuttujen henkilöiden kanssa on helppo tehdä yhteistyötä. Lämmin kiitos pitkäaikaisesta kumppanuudesta ja yhteistyöstä”, Oljakka hymyilee.

Keudan ja SOLin hyvä yhteistyö varmistaa koulutuksen laadun

Keuda jakaa kiitokset pitkäjänteisestä, strategisesta kumppanuudesta osaamisen kehittämisen parissa.

”Yhteistyön kivijalkana on säilynyt SOLilaisten tarpeiden herkkä kuuntelu ja monitasoinen vuoropuhelu arjessa. Koulutus- ja urapolkuja muotoillaan yhdessä Keudan ja SOLin osaajaverkoston kanssa”, kertoo Keudan yrityspalvelujen asiantuntija Irja Ylönen.

Keudan opettajien ja SOLin työpaikkaohjaajien hyvä yhteistyö varmistaa koulutuksemme laadun. Kun koulutuksia suunnitellaan sekä työnantajan tarpeet että työntekijän osaaminen, työtehtävät ja toiveet huomioiden, saadaan koulutuksista eniten hyötyä kaikille osapuolille, Keudan ja SOLin työyhteisöjen arkeen. 

Toimintaympäristön muutosten ja asiakkaiden tarpeiden ennakointi on toimintamme edellytys myös tulevina vuosina. 

”Kun lisäämme yhteistä ymmärrystä työpaikan oppimisympäristöjen maksimaalisesta hyödyntämisestä, kielitietoisesta ja monikulttuurisesta opetus- ja ohjaustyöstä sekä digitaalisten palveluratkaisujen mahdollisuuksista, menestymme myös tulevina vuosina”, Ylönen toteaa.


Lue lisää

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto & ammattitutkinto

Työhön opastaja palvelualalla & Työpaikkaohjaus

Liiketoiminnan ammattitutkinto

Lähiesimiestyön ammattitutkinto

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan erikoisammattitutkinto

Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto


Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti.

Keuda Boilerikuva 2023

Työelämää varten

Jaa sivu