Työelämätorstai: ”Panostus omaan osaamiseen kannattaa”, sanovat yrittäjät
Digitaalinen
Keuda
Palvelualat
Työelämää varten
Uncategorized
Työelämätorstai: ”Panostus omaan osaamiseen kannattaa”, sanovat yrittäjät
27.4.2023
Julkaistu: 27.4.2023
Keravalaisten yrittäjien Evelin Kutsarin ja Päivi Hyrkäksen mukaan maailmantilanne haastaa yritystoimintaa. Käytännönläheisiä vinkkejä myynnin kasvattamiseen he hakevat parhaillaan Keudan pienyrityksen digimarkkinointikoulutuksesta. Yrittäjän ammatillinen vaatimustaso on korkea ja siksi panostus osaamiseen heidän mukaansa kannattaa.
Markkinointivälineiden maahantuoja ja verkkokauppa Marrow Oy:n asiakkaat hyödyntävät Päivi Hyrkäksen mukaan tuotteita muun muassa tapahtumissa ja myymälöissä.
Korona-aika on Hyrkäksen mukaan muuttanut ihmisten käyttäytymistä, jolloin panostukset esimerkiksi tapahtumien järjestämiseen ja messuosastoihin ovat pienentyneet.
– Tavoitteenamme on kasvattaa yrityksen myyntiä. Tällä hetkellä digimarkkinoinnin ammattilainen tekee mainontaa puolestamme, hän toteaa.
Hoitola Kauneusparatiisi Evelin palvelee Evelin Kutsarin mukaan asiakkaita kasvojen, jalkojen ja karvojen hoidossa sekä kynsien geelilakkauksissa. Yritys on uusi ja näkyvyys siksi tarpeellista.
Maailmantilanne on haastava – erityisesti kauneuspuolella. Tällä hetkellä moni asiakas pohtii hänen mukaansa taloudellista tilannettaan ja valitsee esimerkiksi ruokakaupan ja hoitolan välillä. Se vaatii yrittäjältä paljon.
– Pystyn kilpailemaan sillä, että teen asioita eri tavoin ja laadukkaasti, Kutsar toteaa.
Yrittäjän ammatillinen vaatimustaso korkea – panostus osaamiseen kannattaa
Kauneus ja hyvinvointi on Evelin Kutsarin mukaan aina kiinnostanut häntä. Taustaltaan hän on personal trainer. Ohjaajana työskentelyn jälkeen hän kiinnostui kosmetologin ammatista, lähti opiskelemaan ja valmistuttuaan perusti yrityksen. Todistukset tutkinnosta ovat esillä hoitolassa laadun takeena.
– Suosittelen panostamaan koulutukseen. Erityisesti nuorten kannattaa pohtia oma ala tarkoin ennen koulun aloittamista, jotta alaa ei tarvitse myöhemmin vaihtaa, hän kertoo.
Päivi Hyrkäs taas on taustaltaan merkonomi ja työskenteli ennen yrittäjyyttään pitkään vakuutusalalla. Työskentelyn perheyrityksessä hän aloitti toistakymmentä vuotta sitten.
Hyrkäksen mukaan yrittäjän ammatillinen vaatimustaso on korkea ja hän kokee, ettei aikanaan suoritettu merkonomin koulutus enää riitä. Yrittäjän maailmassa on tärkeä opiskella ja olla ajan hermoilla niin talous-, markkinointi-, asiakkuus-, kuin lakiasioistakin. Osaamista laajentaakseen hän on suorittanut myös yrittäjän ammattitutkinnon ja yrittäjän erikoisammattitutkinnon.
– Opiskelu ja oman osaamisen kehittäminen on äärimmäisen tärkeää. Työkokemuksen kautta täsmentyy, mihin osaamisalueeseen huomio pitää erityisesti suunnata.
Käytännönläheisiä vinkkejä pienyrityksen digimarkkinointikoulutuksesta
Parhaillaan Hyrkäs ja Kutsar opiskelevat pienyrityksen digimarkkinointikoulutuksessa, joka starttasi Keudassa maaliskuussa.
Koulutuksessa on Päivi Hyrkäksen mukaan ollut kivaa ja myös ajatusmaailma on laajentunut.
– Olen ottanut käyttöön monia vinkkejä esimerkiksi valokuvauksesta ja oppinut, ettei markkinointi somessa olekaan niin ”tiukkapipoista”, hän hymyilee.
Evelin Kutsarin mukaan asiakashankinta ja somekanavat ovat nykypäivää ja nykyistä osaamista on hyvä vahvistaa. Hän kokee lisäksi tärkeänä nähdä muita yrittäjiä koulutuspäivien aikana. Opetus koulutuksessa on korkealla tasolla ja opettajat innostavia.
– Ajatukseni digisomemarkkinoinnista ovat vahvistuneet. Teen oikeita asioita ja nyt kehitän niitä edelleen.
Yrittäjille on tarjolla monia hyödyllisiä koulutuksia
Maailma on voimakkaassa muutoksessa ja yrittäjän on tärkeää olla ajan tasalla toiminnassaan, jotta pärjää kilpailussa. Osaamista voi kehittää Keudassa muun muassa johtamisen ja esimiestyön, liiketoiminnan, markkinoinnin, yrittäjyyden tai oman alan näkökulmasta. Tulevaisuudessa painopiste on entistä enemmän jatkuvan oppimisen lyhyissä täsmäkoulutuksissa.
Digimarkkinoinnin osaaminen tuo hyviä myyntituloksia yrityksellesi
Pienyrityksen digimarkkinointi -koulutuksessa opit keskeisiä asioita some- ja verkkonäkyvyyden parantamiseksi sekä käyttämään digityökaluja ja ideoimaan sisällöntuotantoa asiakasnäkökulmasta.
– Olemme toteuttaneet koulutusta kuuden vuoden ajan kaksi kertaa vuodessa. Digimarkkinoinnin eri osa-alueiden osaaminen auttaa yritystä näkymään paremmin verkossa ja sitä kautta syntyy myyntiä, sanoo kurssin vastuuopettaja Leena Erola Keudalta.
Koulutus toteutetaan ensisijaisesti yrittäjän tai työntekijän oppisopimuksena.
Seuraava koulutus käynnistyy syyskuussa 2023.
Lue lisää
Pienyrityksen digimarkkinointi -koulutus
Koulutukset – Tervetuloa opiskelemaan Keudaan!
Keudan palvelut yrityksille ja yhteisöille
Teksti Anne Öhman ja kuva Leena Erola
Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keuda toteuttaa Suomen viidenneksi suurimpana ammatillisen koulutuksen järjestäjänä opiskelijoilleen sekä työelämälle yksilöllisiä, vaikuttavia koulutus- ja osaamisen kehittämispalveluja. Keski-Uudellamaalla sijaitsevissa 10 toimipisteessämme työskentelee 850 innostunutta keudalaista. Toimintamme sisältää 80 eri tutkintoihin johtavaa ammatillista, työvoima- ja valmentavaa koulutusta sekä aikuisten perusopetusta, joissa opiskelee vuosittain yli 12 000 opiskelijaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö laatupalkitsi Keudan vuonna 2020 ammatillisen koulutuksen järjestäjänä. Keuda katsoo tulevaan vuoteen vastuullisesti, kestävästi ja digitaalisesti.