Kolumni Keudasta: Johtajuuden opintomatkalla

Puunlehti suomuineen Keudan artikkelipohjassa.

Keuda

Keudalainen

Kolumni Keudasta: Johtajuuden opintomatkalla

Julkaistu: 13.3.2024

Oppia ikä kaikki! Jos elämänkulkumme on jatkumo monenlaista elinikäistä oppimista, onko työelämä sarja erilaisia ammatillisia opintomatkoja, erilaisissa työpaikoissa ja työtehtävissä?

Eräänlainen opintomatka minulle on ollut viimeiset pari vuotta, kun olen toiminut kampuksen koulutusjohtajana. Jos tätä aikaa pohtii oman oppimisen näkökulmasta, lähdin tälle matkalle uteliain mielin, tavoitteena uuden polun rakentaminen ammatillisen kasvun ja asiantuntijuuden osalta. Johtaminen on suuntaamista, esihenkilötyö mahdollistamista ja potentiaalin näkemistä. Johtajuus on jo sinänsä jatkuvaa oppimista. Johtajan työssä on jatkuvasti edessä tilanteita, joissa entiset toimintamallit, ajatukset ja taidot eivät enää toimi, vaan tulee kokeilla ja soveltaa entistä uudella tavalla – oppia. Jotta ammatillisella polulla etenee eteenpäin suunnitellusti, tavoitteellisesti ja tehokkaasti, ammatillisena apuna ja matkaeväänä voivat olla erilaiset työssä tai työn ohella suoritettavat koulutukset, esimerkiksi oppisopimus, verkkokoulutukset ja lyhyet osaamistarpeeseen vastaavat täsmäkoulutukset.

Olen elinikäisen oppimisen kannattaja ja esimerkki. Olen kouluttautunut aktiivisesti koko työurani ajan, ja edelleen ajattelen, että oppiminen monin tavoin, niin työssä, omaehtoisesti, kuin koulutuksien kautta on tärkeä osa nykyistä työelämää. Oppimista työssä tulee mahdollistaa ja kouluttautumisen tulee olla osa työuraa. Mutta onko työssä aikaa oppia? Jaksanko vastaanottaa palautetta? Onko arjessa mahdollisuutta reflektoida opinpaikkoja? Itsereflektio on yksi tärkeimmistä oppimisen työkaluista.

Reflektointi ei ole vain itsensä tarkastelua kritiikin kautta, vaan siihen pitää kuulua myös onnistumisten huomaaminen ja niistä oppiminen.

Mitä onnistumisen taustalla on, miten ja miksi onnistuimme? Ammatillinen itsetuntemus kasvaa reflektion kautta ja auttaa huomaamaan ja vahvistamaan edelleen omia vahvuuksia, joiden varassa on hyvä kasvaa.

Jotta pystyy toimimaan asiantuntijana alallaan, tulee omaa osaamistaan päivittää säännöllisesti. On välttämätöntä saada uutta tietoa, altistaa itsensä erilaisille ja toisenlaisille tavoille ajatella ja toimia. Uudistumista tai kehittymistä ei tapahdu, jos välillä ei kyseenalaista ja laajenna omaa ajatustaan ja altista itseään tietoisesti uudelle. Tavoitteellisen kouluttautumisen kautta saa ennakointiosaamista työhön ja pystyy paremmin ymmärtämään työn- ja toimintaympäristönsä muutoksia. Oppiminen tai opiskelu ei ole aina helppoa, vaan haastavaa, pinnistelyä vaativaa, mutta tekemällä ja tuella hankalistakin tilanteista pääsee eteenpäin.

Kun oppii oppimaan, eli tuntemaan omat tavat oppia tai opiskella parhaiten, oppiminen on kuin mielenkiintoinen haaste, se kiinnostaa ja motivoi – oppiminen ruokkii uteliaisuutta ja saavutettu tulos palkitsee.

Kokonaisuudessaan opintomatkani koulutusjohtajana on kasvattanut minua niin johtajana kuin ihmisenä. Olen päässyt kehittymään sparrauksen, perehdytyksen kuin vertaisoppimisen kautta. Ammatillisissa verkostoissa oppiminen on uusien näkökulmien saamista ja kokemuksien jakamista. Olen halunnut kehittää itseäni myös osallistumalla johtamiskoulutukseen, ja ruokkinut tiedon nälkääni uudella tiedolla, menetelmillä ja näkökulmilla. Ajattelen, että opintopäivät ovat hetken uudistumis- ja pohdintataukoja johtajuuden matkalla ja välitehtävät ovat ohjanneet palaamaan päivän teemoihin ja sitomaan opit arkeen. Opintomatka jatkuu edelleen, niin elinikäisen oppimisen, kuin johtajuudenkin äärellä, elämänoppeja mukaan keräten.

Tarjoamme Keudassa monipuolisia mahdollisuuksia opiskella työn ohella ja päivittää osaamista omien tarpeiden mukaisesti, olkoon tavoitteena tietyn teeman lyhytkoulutus tai uuden alan pätevyyden antava tutkinto. Lisäksi Keudan kautta voi hakeutua opiskelemaan myös niitä ammatillisia tutkintoja laajennetulla oppisopimuksella, joita Keudan omasta yli 80 tutkinnon valikoimasta ei löydy. Laajennettu oppisopimus tarkoittaa, että oppisopimus tehdään yhteistyössä toisen oppilaitoksen kanssa. Näin yksityishenkilöt, kuin työelämäkumppanimme saavat siis kaikki ammatillisen koulutuksen mahdollisuudet osaamisen kehittämiseen yhdestä paikasta, meiltä Keudasta.

Anu-Riikka Lehtola, koulutusjohtaja


Henkilö seisoo ja katsoo kameraan.

Kirjoittaja Anu-Riikka Lehtola työskentelee Keudassa koulutusjohtajana Kampus 4:lla, mihin kuuluvat Keravan Keskikadun, Pekka Halosen akatemian ja Sipoon toimipisteet, sekä aloina mm. media-ala, tieto- ja viestintätekniikka ja liiketoiminta. Hänen tehtäviinsä kuuluu kampuksen pedagoginen johtaminen sekä noin 100 henkilön toiminnan johtaminen vastaten kokonaisuuden tuloksellisuudesta. Anu-Riikka uskoo jatkuvan oppimisen, tiimityön sekä positiivisen pedagogiikan ja johtamisen voimaan.


Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla

Keuda

Keudalainen

Jaa sivu