After #Murros2024: Tekoäly työkaluna, uusia mahdollisuuksia jokapäiväiseen elämään ja työhön
Digitaalinen
Keuda
Keuda-talo
Murros
After #Murros2024: Tekoäly työkaluna, uusia mahdollisuuksia jokapäiväiseen elämään ja työhön
30.4.2024
Julkaistu: 30.4.2024
Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme käsittelee Esa Riutan esitystä Mitä tekoälyllä voi oikeasti tehdä jo nyt?
Tekoäly on muuttanut tapaamme ajatella työtä, luovuutta ja jopa päivittäisiä askareita. Esa Riutan esityksessä tutustuimme tekoälyn nykyisiin ja tuleviin mahdollisuuksiin, jotka avaavat ovia uusiin luoviin ratkaisuihin niin työelämässä kuin yksityiselämässäkin.
Miten tekoäly muuttaa luovuutta?
Riutta korostaa, kuinka tekoäly voi auttaa meitä ylittämään ”tyhjän sivun ongelman”, joka on tuttu monille kirjoittajille, suunnittelijoille ja luoville ammattilaisille. Tekoälyn avulla voidaan generoida ideoita, rakenteita ja jopa kokonaisia käsikirjoituksia, jotka palvelevat ponnahduslautana omille luoville prosesseillemme.
Praktiset sovellukset arjessa
Riutan esityksessä näimme, miten tekoälyä hyödynnetään monilla eri toimialoilla. Tekoälyn avulla voidaan esimerkiksi luoda musiikkia, tuottaa videoita tai suurentaa kuvia. Nämä työkalut mahdollistavat erilaisten projektien toteuttamisen ilman, että käyttäjän tarvitsee omata laajaa teknistä osaamista tai investoida kalliisiin ohjelmistoihin. Tämä tekee luovien työkalujen käytöstä mahdollista kenelle tahansa, kannustaen kaikkia kokeilemaan ja oppimaan uutta.
Käyttökohteet ja työkalut
Meillä on useita tekoälyalustoja, jotka ovat helppokäyttöisiä ja monipuolisia. Esimerkkeinä Riutta nosti esiin, mm. kuinka ChatGPT:tä voidaan käyttää tekstin tuottamiseen blogipostauksiin, artikkeleihin tai jopa kokonaisiin kirjoihin, kun taas Google Geminillä voi luoda kuvia ja tekstiä sosiaalisen median julkaisuihin tai markkinointimateriaaleihin.
Tulevaisuuden näkymät
Tekoäly kehittyy jatkuvasti, ja uudet työkalut ilmestyvät markkinoille tiheään tahtiin. Riutta innosti kuulijoitaan pysymään ajan tasalla uusista innovaatioista, jotka voivat muuttaa tapaamme työskennellä ja luoda uutta. Hän korosti myös, kuinka tärkeää on kokeilla uusia työkaluja itse, jotta voi todella ymmärtää niiden potentiaalin ja rajoitteet.
Etene omaan tahtiisi, älä epäröi kokeilla
Tekoälyn ja teknologian nopea kehitys voi tuntua hämmentävältä ja joskus jopa pelottavalta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että jokainen etenee omalla matkallaan ja omaan tahtiinsa. Kokeilunhalu ja avoimuus uusille työkaluille avaa ovia, joista emme edes tienneet. Kun kokeilette tekoälytyökaluja, olkaa uteliaita ja nauttikaa oppimisprosessista, olipa taitotasonne mikä tahansa.
Vaikka alkuun voi tuntua, että uuden teknologian oppimiskäyrä on jyrkkä, pienilläkin askelilla edetessä voi saavuttaa merkittäviä edistysaskeleita. Tämä prosessi lisää ymmärrystä tekoälystä, ja auttaa kehittämään kriittistä ajattelua ja luovia ratkaisuja haasteisiin.
Tärkein viesti onkin, että ei ole väliä, kuinka nopeasti tai hitaasti edistyt. Pääasia on, että otat sen ensimmäisen askeleen ja kokeilet. Jokainen kokeilu on arvokas oppimiskokemus, ja rakentaa perustaa tulevaisuuteen omille taidoillesi.
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.