Liiketoiminnan koulutuksella uusia mahdollisuuksia SOL Palveluiden kohdevastaaville
Palvelualat
Työelämää varten
Liiketoiminnan koulutuksella uusia mahdollisuuksia SOL Palveluiden kohdevastaaville
2.5.2024
Julkaistu: 2.5.2024
SOL Palvelut Oy:n toiminnassa korostuvat arvot ja ihmisläheinen filosofia ja yritys panostaa voimakkaasti henkilöstönsä kehittämiseen ja kouluttamiseen. Tämä näkyy myös SOLin ja Keudan yhteistyönä toteuttamassa liiketoiminnan ammattitutkintoon pohjautuvassa koulutuksessa SOLin kohdevastaaville. Kokemukset ovat olleet positiivisia.
Ohjaavan palveluesimies Mikko Heinosen mukaan SOL Palvelut käyttää koko liikevaihdostaan kolme prosenttia henkilöstön koulutukseen.
”Monipuolinen osaaminen on tärkeässä osassa henkilöstön motivaation ja osaamisen kannalta. Laaja osaaminen on se millä SOL Palvelut erottuu kilpailijoistaan ja pystyy tarjoamaan asiakkaille jotain erilaista ja ainutlaatuista”, palvelupäällikkö Mira Nokkala-Jalas kertoo.
Nokkala-Jalaksen mukaan tukevan pohjan toiminnalle antavat SOLin arvot: aurinkoisen tyytyväinen asiakas, iloinen työn tekeminen, luotettavuus, arkiluovuus ja yrittäjyys.
”SOLin asiakas- sekä henkilöstötyytyväisyys ovat huippuluokkaa. Visiomme on olla asiakkaillemme ylivoimainen kumppani ja tuottaa positiivisia elämyksiä”, Mira Nokkala-Jalas jatkaa.
SOL Palvelut Oy tarjoaa siivous-, toimitila-, hotellipalveluita sekä yritys- ja organisaatiopalveluita.
Mira Nokkala-Jalaksen vastuulla ovat asiakassuhteen kehittäminen, esimiesten tukeminen ja yhteistyö Länsi- ja Pohjois-Helsingin sekä Sipoon palvelujohtoalueilla. Mikko Heinonen toimii palveluesimiehenä Helsingin kaupungin koulujen kohdevastaavapalveluissa.
Liiketoiminnan koulutusta nykypäivän tarpeisiin
Keuda ja SOL Palvelut Oy ovat toteuttaneet kiinteistöpalveluiden ja siivouspalveluiden kohdevastaaville Liiketoiminnan ammattitutkintoon pohjautuvan koulutuksen, jossa suoritetaan liiketoiminnan osaamisala. Koulutus on startannut syksyllä 2023 ja valmistujaisjuhlia vietetään kesäkuussa.
”Mukana on kaksikymmentä kohdevastaavaa, joilla on muun muassa hyvä asenne työssä oppimiseen ja oman työn kehittämiseen”, Mikko Heinonen toteaa.
Koulutus on hänen mukaansa räätälöity vastaamaan nykypäivän tarpeita ja tarjoaa arvokasta ja monipuolista osaamista niin kiinteistöpalveluiden tuottamiseen kuin myös asiakassuhteiden hoitamiseen.
”Innostus opiskelua kohtaan on ollut suurta. Koulutukseen sisältyy muun muassa vuorovaikutustaitojen oppimista lasten ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten parissa: kohdevastaavat pitävät parissa koulussa iltapäivisin jalkapallokerhoa. Palaute on ollut positiivista”, Heinonen kertoo.
Mikko Heinonen ja Mira Nokkala-Jalas toimivat opiskelijoiden työpaikkaohjaajina ja näyttöjen arvioijina.
”Kohdevastaavien työ on itsenäistä ja samoin myös vastuu opinnoista on opiskelijoilla itsellään. Olemme seuranneet opintojen etenemistä ja tarvittaessa tukeneet tehtävien tekemisessä”, Heinonen kertoo.
Koulutus avaa uusia mahdollisuuksia
Yhteistyössä toteutettu koulutus avaa uusia näkökulmia ja mahdollisuuksia. Koulutuksen myötä kohdevastaavat saavat entistä laajempaa osaamista ja varmuutta työhönsä sekä mahdollisuuden kehittyä ja kasvaa ammatillisesti.
Mikko Heinosen mukaan monipuolinen osaaminen helpottaa myös kiinteistöhuoltotöiden hoitoa ja lisää kustannustehokkuutta.
”Henkilöstön laajempi osaaminen auttaa tarvittaessa siirtymään toisiin työtehtäviin”, Heinonen toteaa.
Myös Mira Nokkala-Jalaksen kokemukset ovat positiivisia.
”Koulutuksen aikana ihmiset ovat oppineet tuntemaan toisiaan paremmin. Tämä on madaltanut kynnystä keskustella asioista esimerkiksi asiakaskohteiden työnantajien kanssa”, Nokkala-Jalas pohtii.
Yhteistyö Keudan kanssa vahvistaa koulutuksen onnistumista
Kokemukset ovat olleet hyvin positiivisia. Joustava ja SOLin tarpeita huomioiva yhteistyö on mahdollistanut koulutuksen sujuvan toteutuksen. Osaltaan kokemuksiin ovat vaikuttaneet myös Nokkala-Jalaksen ja Heinosen valmistuminen tänä keväänä Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnosta (JYET).
”Yhteistyö Keudan kanssa on kaiken kaikkiaan helppoa ja matalan kynnyksen toimintaa”, Nokkala-Jalas kertoo.
”Oli hienoa hyödyntää kohdevastaavien koulutusta oikeana tehtävänä JYET-tutkinnon aikana,” Mikko Heinonen kiittää myös lämpimästi yhteistyöstä.
Asiakastarpeisiin pohjautuvat osaamispolut
Asiakkaan muuttuva toimintaympäristö ja tarpeet edellyttävät Keudan yrityspalveluiden asiantuntija Irja Ylösen mukaan koulutuksen järjestäjältä jatkuvaa asiakasymmärryksen syventämistä ja palvelumuotoilua. Tällä kerralla liiketoiminnan, kiinteistöpalveluiden, turvallisuus- ja kasvatusalojen opettajat suunnittelivat ja toteuttivat SOL Palveluiden kohdevastaaville sopivat osaamispolut.
”Asiakastarpeista lähtevä yhteiskehittäminen on innostavaa ja palkitsevaa kaikille osapuolille”, Irja Ylönen hymyilee.
Lue lisää
Liiketoiminnan ammattitutkinto
Asiakaskokemuksen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Puhtaus- ja kiinteistöalan ammattitutkinto
Kohti turvallisempaa työyhteisöä
Johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto
Keudan palvelut yrityksille ja yhteisöille
Kuva SOL Palvelut
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.