After #Murros2024: Miten osaamista tuodaan näkyväksi tekoälytyökalun avulla?
Digitaalinen
Keuda
Keuda-talo
Murros
After #Murros2024: Miten osaamista tuodaan näkyväksi tekoälytyökalun avulla?
7.5.2024
Julkaistu: 7.5.2024
Kuvassa Elias Robotin CEO & Founder Johanna Hemminki puhumassa #Murros2024-tapahtuman yleisölle.
Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme avaa: Miten osaamista tuodaan näkyväksi tekoälytyökalun avulla?
Uusi tekoälytyökalu tekee opiskelijoiden osaamisen näkyväksi Keudassa
Keudassa on otettu käyttöön innovatiivinen tekoälyyn perustuva kartoitustyökalu, joka kehitettiin yhteistyössä Elias Robotin kanssa. Tämä uusi järjestelmä mahdollistaa opiskelijoiden osaamisen monipuolisen ja tarkan kartoittamisen, tuoden esille taidot, joita ei aina osata arvostaa tai tunnistaa perinteisin menetelmin. #Murros2024-tapahtumassa kuultiin tästä tarkemmin, kun Elias Robotin Johanna Hemminki ja Keudan Virginia Martinez esittelivät työkalun toimintaa ja sen tarjoamia mahdollisuuksia.
Tekoälyn mahdollisuudet osaamisen kartoittamisessa
Kartoitustyökalu käyttää tekoälyä opiskelijoiden suullisen ja kirjallisen suomen kielen taitojen sekä matemaattisten taitojen arviointiin. Työkalu tarjoaa reaaliaikaista palautetta, mikä auttaa opiskelijoita tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämistarpeensa. Tämä mahdollistaa henkilökohtaisesti räätälöidyn opintopolun suunnittelun, mikä tehostaa oppimista ja valmistumista.
Eriarvoisuuden vähentäminen tekoälyn avulla
Erityisen merkittävänä kehityksenä Hemminki ja Martinez nostivat esiin työkalun kyvyn vähentää eriarvoisuutta koulutuksessa. Monille opiskelijoille, erityisesti maahanmuuttajataustaisille, suomen kielen taito voi olla este työmarkkinoille pääsyssä. Uuden kartoitustyökalun avulla kielitaito arvioidaan objektiivisesti ja oikeudenmukaisesti, tarjoten kaikille yhtäläiset mahdollisuudet näyttää kykynsä.
Pilotointi ja kehitys
Työkalu on jo ollut pilotointivaiheessa Keudassa, ja sen kehittämiseen on osallistunut niin opettajia kuin opiskelijoita. Pilotointi on tuottanut arvokasta tietoa työkalun toimivuudesta ja tehokkuudesta. Opettajien ja opiskelijoiden palaute on ollut keskeinen osa työkalun jatkokehitystä, varmistaen, että se palvelee koulutuksen tarpeita mahdollisimman hyvin.
Tulevaisuuden näkymät
Kehitystyö ei pääty pilotointiin. Hemminki ja Martinez korostivat, että työkalua kehitetään jatkuvasti ja uusia kumppanuuksia etsitään aktiivisesti. Tavoitteena on laajentaa työkalun käyttöä myös muihin oppilaitoksiin ja koulutusaloille, mikä mahdollistaisi sen hyödyntämisen laajemmin koko Suomen koulutuskentässä.
Loppusanat
Elias Robotin ja Keudan yhteistyössä kehittämä kartoitustyökalu on merkittävä edistysaskel opiskelijoiden osaamisen objektiivisessa ja tasapuolisessa arvioinnissa. Se tarjoaa koulutuksen kentälle uusia työkaluja osaamisen tunnistamiseen ja opetuksen personointiin, mikä on ensiarvoisen tärkeää nyky-yhteiskunnassa, jossa jokaisen yksilön potentiaalin tunnistaminen ja tukeminen on avain menestykseen.
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.