After #Murros2024: Tekoäly erilaisen oppijan tukena
Digitaalinen
Keuda
Murros
After #Murros2024: Tekoäly erilaisen oppijan tukena
2.7.2024
Julkaistu: 2.7.2024
Keuda järjesti huhtikuussa 2024 #Murros-tapahtuman, jossa kuulimme monia mielenkiintoisia puheenvuoroja niin teknologia-alan kuin pedagogiikan asiantuntijoilta. Päivän aikana sukellettiin uudenlaiseen oppimiseen ja tulevaisuuden koulutusteknologioihin. Julkaisemme kevään ja kesän aikana kirjoituksia tapahtumapäivän esityksistä inspiroituneina. Tällä kertaa kirjoituksemme käsittelee tekoälyä erilaisen oppimisen tukena.
Tekoäly tarjoaa monipuolisia työkaluja erilaisten oppijoiden tukemiseen. Se voi parantaa oppimiskokemusta, vähentää stressiä ja auttaa kehittämään uusia taitoja. Aiheesta kertoi lisää Erilaisten oppijoiden liiton erityisasiantuntija Riikka Marttinen kevään 2024 #Murros-tapahtumassa.
Tässä muutamia näkökulmia siitä, kuinka tekoäly voi tukea erilaista oppijuutta:
- Tekoäly voi auttaa tuottamaan tekstiä esimerkiksi sanelun avulla. Tämä voi auttaa mm. henkilöitä, joilla on lukivaikeus. Sanelun avulla tekstin tuottaminen voi olla helpompaa. Tämä voi vähentää tyhjän paperin kammoa ja helpottaa osaamisen ilmaisua. Tekoäly voi tiivistää ja selkeyttää pitkiä tekstejä, mikä helpottaa niiden ymmärtämistä. Lisäksi tekoäly voi oikolukea ja korjata tekstejä, mikä parantaa kirjoitustaidon kehittämistä.
- Kätevä myös muistin tukena. Edistyneemmät käyttäjät ovat luoneet virtuaaliassistentteja, jotka auttavat esimerkiksi ajan- ja tehtävienhallinnassa. Näitä assistentteja voi hyödyntää esimerkiksi muistuttamaan tehtävistä ja aikatauluista sekä toimimaan myös tsemppareina.
- Tekoäly voi olla hyödyllinen myös tehtävien pilkkomisessa ja projektinhallinnassa. Kapea työmuisti voi haastaa projektien suunnittelua sekä ajan hahmottamista. Tekoälyn kanssa on mahdollista tehdä aikataulutuksia sekä pilkottua iso kokonaisuus pienempiin tehtäväosuuksiin.
- Virtuaaliset oppimisympäristöt voivat tarjota turvallisen ja matalamman kynnyksen oppimisympäristön heille, joilla on esimerkiksi sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Ne mahdollistavat sen, että voit mennä ensin virtuaaliseen oppimisympäristöön tutustumaan ja harjoittelemaan konkreettisesti niitä asioita, joita toteutetaan esimerkiksi työelämässä toteutettavissa harjoitteluissa.
- Uusien teknologioiden avulla oppimateriaaleja voidaan muokata saavutettavammiksi ja henkilökohtaisemmiksi.
Marttinen kertoo monien opiskelijoiden kuvailleen, että tekoäly on osaltaan helpottanut stressin ja ylikuormituksen määrää, kun tietää, että on sellainen oma sparraaja ja kaveri, jonka kanssa voi lähteä työskentelemään.
Esityksensä lopuksi hän kuitenkin korosti sitä, että yleensä usein paras apuväline on se toinen ihminen.
”Muistakaa kysyä ja olla apuna heille, jotka tarvitsevat apua.”
Keuda, Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, on Suomen viidenneksi suurin ammatillisen koulutuksen tarjoaja, joka räätälöi opiskelijoilleen innovatiivisia, yksilöllisiä koulutus- ja valmennuspalveluita. 10 toimipisteessään ympäri Keski-Uuttamaata se tarjoaa innostavan ja yhteisöllisen ympäristön yli 12 000 opiskelijalleen ja 850 työntekijälleen. Keuda tarjoaa laajan valikoiman ammatillisia tutkintoja ja koulutuksia, jotka valmistavat opiskelijoita menestymään työmarkkinoilla. Sitoutuneena vastuullisuuteen, kestävään ja digitaaliseen kehitykseen, Keuda vastaa jatkuvan oppimisen tarpeisiin koulutuksen alalla.