Asiakaslähtöisyys ei ole yrittäjällekään itsestäänselvyys
Mentoroinnissa asiakaslähtöisyys on usein esillä, eikä se ole kaikille yrittäjille automaattista.
”Jos yrityksen tuotteita ja palveluita haluaa kehittää, on asiakkaan toiveet tärkeä huomioida”, Luhanka-Aalto toteaa.
Riitta Luhanka-Aallon mukaan yritystoiminnan alussa saa hyvän käsityksen siitä, mitä yrittäminen on. Pitäisi kuitenkin myös pohtia, mitä yrittäminen vaatii. Hän suosittelee yrittäjää keskittymään siihen, mitä parhaiten osaa. Esimerkiksi kirjanpito kannattaisi aina ulkoistaa, etenkin jos se ei ole oma vahvuus. Tutkinnot ja koulutukset antavat yrittäjälle lisää osaamista.
”Itselleni yrittäjyys avasi uusia mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseksi, mutta myös uudenlaista vapautta töiden suunnitteluun”, Luhanka-Aalto kertoo.